In Memoriam… erevoorzitter Gerard Barten

Muziekvereniging Servaes is in een sombere passage beland… Vrijdag 26 februari jl. ontvingen we het trieste bericht dat onze erevoorzitter Gerard Barten is overleden in de leeftijd van 89 jaar. Gerard was ruim 60 jaar lid van onze vereniging, waarvan 34 als voorzitter. Vandaag, donderdag 4 maart, hebben wij eervol afscheid genomen van Gerard. Hieronder treft u een weergave van het tijdens de afscheidsdienst uitgesproken In Memoriam.

Gerard Barten

*Dinther, 13 juli 1931
†Heeswijk-Dinther, 26 februari 2021

In Memoriam… erevoorzitter Gerard Barten

Gerard was een echte muziekliefhebber pur sang en een echt verenigingsmens. Een grote – en misschien wel onze grootste – fan van Servaes. Hij genoot zichtbaar van iedere repetitie en ieder concert of activiteit; groot en klein. Van 1960 tot 1994 was hij de voorzitter van onze vereniging na de voorzittershamer te hebben overgenomen van zijn vader Mies. Al geruime tijd draagt Gerard de zeer verdienstelijke en bijzondere titel van erevoorzitter binnen onze vereniging. Zelf heeft hij echter nooit een instrument bespeelt.

Gerard was een bijzondere man met een gouden hart voor de vereniging. Hij gaf vaak gewenst, soms ook ongewenst, maar zeker altijd op zijn goedlachse manier zijn mening over het reilen en zeilen van onze vereniging. En wat was het lastig toen zijn “harmonie uit Dinther” een nieuw thuishonk had gevonden in Heeswijk! Gelukkig was Gerard al snel met ons gesetteld in de Muziekfabriek en was hij er regelmatig te vinden voor een borrel op één van de repetitieavonden.

En hoe vastberaden was Gerard ieder jaar weer rondom de donateursactie! Hij ging op pad met zijn fiets en boekske in het buitengebied van Dinther om te collecteren. En owee, als de mensen minder gaven dan vorig jaar dan kwam zijn boekske tevoorschijn en zei hij vorig jaar gaf je toch echt meer. Soms met een leugentje om bestwil kwam er dan achteraan, maar het werkte altijd.  Geen wonder dat Gerard dan ook vaak degene was die het meeste geld ophaalde voor de vereniging. Gerard heeft ook wat oud ijzer gesjouwd voor de vereniging; dit alles om er weer nieuwe instrumenten van te kunnen kopen. Vol trots kwam hij vertellen hoeveel het oud ijzer weer had opgeleverd. En naast dit alles was hij ook tot voor kort Voorzitter van de vrienden van Servaes.

Kenmerkend voor Gerard was ook het praatje tijdens de ALV; hij wachtte tot de rondvraag en zei dan op het laatst ik heb nog even een paar dingen maar ik zal het kort houden dat beloof ik. Om vervolgens toch een geruime tijd aan het woord te zijn, hij had het liefst toch nog een soort van het laatste goedbedoelde woord. Vaak  kwam hier zijn pleidooi voor het belang van een goede jeugdopleiding. Dan kwam de oude schoolmeester weer even in hem naar boven. Maar ook schroomde Gerard niet om oude tradities terug op onze agenda te krijgen; Wordt het niet weer eens tijd voor een muzikale wandeling door het dorp? Hij probeerde dit met grote regelmaat want “zijn” harmonie moest in Dinther wel voldoende gezien en gehoord worden.

Afgelopen zomer hebben wij Gerard mogen huldigen vanwege zijn 60-jarig lidmaatschap bij Servaes; een zeer bijzondere mijlpaal! Met de kennis van nu blijkt de feestelijke serenade op het Plein 1969 een extra memorabel en dierbaar moment om op terug te kijken. Wij als vereniging vinden het verschrikkelijk dat wij Gerard niet een afscheid kunnen geven waar hij zo op had gehoopt met een muzikale begeleiding door zijn harmonie.

Een geliefd man, met een heel groot Servaes hart is er niet meer. Wij gaan onze muziekvriend missen. Gerard bedankt voor alles! Wij zullen jou zeker niet vergeten……

Mandy Verhoeven,
Voorzitter Muziekvereniging Servaes