Harmonieorkest

Het Harmonieorkest van Muziekvereniging Servaes is ons “grote orkest”. Het bestaat uit ongeveer 55 muzikanten en komt uit in de 2e divisie ( voorheen ere-afdeling). Na het behalen van je B-diploma kun je in dit orkest spelen. Sommigen spelen al meer dan 40 jaar in dit korps. In het korps spelen, klarinetten, fluiten, trombones, hoorns, tuba’s, bassen, saxofoons, trompetten, slagwerkers, maar ook de hobo, fagot en piccolo zijn vertegenwoordigd.

Er wordt wekelijks gerepeteerd op donderdag van 20.00 – 22.00 uur in De Muziekfabriek. Het orkest staat onder leiding van Hans van der Velden. Het repertoire is zeer gevarieerd van klassiek tot enigszins jazzy, maar ook populair in combinatie met zang.

Jaarlijks worden ongeveer vijf concerten verzorgd, waarvan het Zomeravondconcert is uitgegroeid tot een zeer drukbezocht evenement. Dit vindt vlak voor de zomervakantie plaats. Aan dit concert wordt medewerking verleend door alle geledingen van de vereniging en een en ander wordt eventueel aangevuld met zang.

Daarnaast treden we ook op in de gemeenschap van Dinther tijdens Tweede Paasdag en Tweede Kerstdag, maar ook bij Koningsdag. Steeds vaker slagen we er in om in samenwerking met de gemeenschap bijzondere concerten te verzorgen. De Proms-concerten in 2000 , 2005 en 2010 en 2015 zijn hier zeer aansprekende voorbeelden van. Ook het Bevrijdingsconcert in september 2014, bij gelegenheid van de 70e verjaardag van de bevrijding van Zuid-Nederland, staat nog vers in het geheugen.

Een keer in de vijf jaar wordt er van ons verwacht dat we ons niveau in de 2e divisie aantonen. Na een gedegen voorbereiding worden er twee werken uitgevoerd op het concours. De laatste keer zijn we in Enschede geweest. In november 2017 behaalden we daar 81 pt en daarmee een Eerste Prijs.
Ook worden er samen met de Slagwerkgroep straatoptredens verzorgd zoals het inhalen van Sinterklaas en bij Koningsdag. Bij 50-jarige bruiloften en andere jubilea zijn wij op aanvraag ook aanwezig.